اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
(التماس دعا( حجتي

اموزشی

تست ریاضی سوم راهنمایی بهمن90-1389

ردیف

سوا ل

گزینه صحیح

1

12 کارگر کاری رادر15 روز تمام می کنند.اگربخواهیم کاردر15 روز تمام شودبه چند کارگر نیازداریم؟

1-     36      ، 2-  8       ،  3 – 12        ،       4 – 18

 

 

2

جذرعددی تایک رقم اعشار7/2 وباقی مانده اش 16/0 است .آن عدد کدام است؟

 

  1 – 44/6      ،  2 -    45 /7         ،    3 -  45/6       ، 4 -     44/ 7

 

 

3

اگرداشته باشیم   4 + ، حاصل    x+y  برابراست:

1 .        1-                  ،  2 .     2-            ، 3.       1         ،    4 . 0

 

 

4

حداقل باچندبار تقسیم می توان تشخیص داد که عدد 167 مرکب است یا اول؟

 

  1 -   3      ، 2 -    4      ،   3 -  5    ،   4 – 6

 

 

5

حاصل عبارت مقابل کدام گزینه است؟         5( 0( 713 ÷8  ( 2- ) × 5( 2- ) ) 213 

 

 1 -  213               ، 2 -  218                     ،3 – 13( 7 / 4 - )          ،  4 -  1

 

 

6

کدام یک از عدد های زیر گویاست ؟

1 -                 ، 2 - 2    ،        3 -    32           ، 4 – 2( 3  + )

 

 

7

 اگر 1 =  y 3 -  x 2  باشد حاصل     y 6 - y x 12 -  x2  8  برابر است با:

 

1 .   y 6 -                ،  2 .  1 -            ، 3 .  2              ، 4 .  x 4

 

 

8

 رقم یکان حاصل عبارت  666 ( 666 ) +  555( 111 ) + 666( 555 )

 

1 -   6            ،  2 –       2               ، 3 –           1                   ، 4 -    5

                                                                     

 

9

                                                                       1

محیط شکل مقابل برابر است با:                                 1     1

 


                                                                                   1

                                                                               1

1 -    + 3   ،    2 –         4   + 3           ،   3 -            4     ،4-       6 

  

 

10

 قرینه مجموعه ی {  40 >  ،  z      x  | x  }  کدام است؟

 

1 – { ... ، 43، 42 ، 41 }                     2 – { ... ، 37 - ، 38 - ، 37 - }

 

3 – { ... 43 - ، 42 - ، 41 - }                4  - { ... ، 37 ، 38 ،  39 }

 

 

11

 نوع دوران را مشخص کنید .

 


                                                                                    ؟

 

1-     


                              

                                                                                                  4 -

                               2 -                                    3 - 4 -

 

 

 

12

 نردبانی به طول x بر روی دیواری قرار داردکه سایه ی آن روی زمین 3 متر است .اگر نردبان یک متر لیز بخورد سایه ی آن 5 متر می شود . ارتفاع دیوار برابر است؟

 

1 -    8             ، 2 -      9 ،  3 – 5/8         ، 4 -   5/9

 

13

 اگر    j  -    i= a         و  i2 + j 3 =  b    مختصات بردار b + a    2 - =  x  کدام است:

1 -                   ، 2 -               ، 3 -       ، 4 -

                                                                                                                

 

14

 تعداداعداد مرکب طبیعی کوچکتر از 25 کدام است ؟

 

 1 -  11            ، 2 – 13            ، 3 -  14              ،   4 – 15

 

 

15

 

نماد              دوران ... را نشان می دهد :

 

 


1 – 180 درجه حول محور قائم                                2 - 180 درجه حول محور افقی

 

3 - 180 درجه حول قطر اصلی                                 4 - 180 درجه مرکزی

 

 

مؤ فقیت شما آرزوی قلبی ماست.

صا لحی

+ نوشته شده در  سه شنبه نوزدهم بهمن 1389ساعت 17:28  توسط خانم صالحی  | 
چرا 13 نحس است ؟

در آغاز عدد به صورت محدود بود. حتی عدد را تا 2 بیشتر نمی توانستتد بشمارند. برای عدد مرزی برای شمارش داشتند. برای نمونه، زمانی در بسیاری ازر جاها تا 6 بیشتر نمی توانستنند بشامرند. و پس از آن را «بسیار » می گفتند. هنوز هم در بسیاری از زبان ها « هفت » به معنای بسیار است. در زبان فارسی ضرب المثلی است كه می گوید: « هفت بار گز كن یك بار پاره كن » ( پیش از رایج شدن دستگاه متری ، گز و ذرع واحد اندازه گیری طول در ایران بود كه تقریبا برابر04/1 متر است.) در این ضرب المثل منظور این نیست كه درست هفت بار عمل كن؛ بلكه منظور این است كه با عمل بسیار نتیجه بگیر. در این جا هفت به معنای بسیار است. در قصه های كودكان ، وقتی كه از پادشاهی صحبت می شود كه در قصری زندگی می كرد كه هفت برج و بارو داشت ، باز منظور این است كه این قصر برج و باروهای زیادی داشت. هفت دریا و هفت سرزمین ، هفت آسمان و ... همه جا هفت به معنای « بسیار » بكار رفته است.
عدد 13 هم چنین سرنوشتی دارد. دوازده را دو جین می گفتند و چون پس از آن را نمی شناختند ، روی آ ن نام « دو جین شیطانی » گذاشتند. از این جا عدد سیزده نحس شد. چرا كه پس از دوازده برای آن ها ناشناخته بود و خبر از ابهام و تاریكی می داد. البته پیش آمد ها و روایت هایی هم به نحسی سیزده كمك كرد ؛ مانند روایتی كه در شام آخر نفر سیزدهم به عیسی مسیح خیانت كرد و او را لو داد . وگرنه عدد سیزده با اعداد دیگر هیچ تفاوتی ندارد.

+ نوشته شده در  جمعه نهم مرداد 1388ساعت 10:30  توسط خانم صالحی 
مقایسه راه های گوناگون حل یک مساله، ریاضی را آموختنی تر می کند

 

 

 

پژوهش گران دانشگاه‌های وندربیلت و هاروارد دریافته‌اند، مقایسه روش‌های گوناگون حل یک مسئله ریاضی، به دانش‌آموزان دبیرستانی کمک  می کند تا مفاهیم ریاضی را بهتر درک کنند.

بتانی ریتل جانسون، استاد روانشناسی و رشد انسانی دانشگاه وندربیلت و از سرپرستان این پژوهش می گوید: «دریافته‌ایم که مقایسه روش‌های گوناگون حل یک مسئله به دانش‌آموزان دبیرستانی کمک می کند تا در حل مسائل مشابه، موفق‌تر باشند و همچنین روش‌های متفاوت را بهتر درک کنند.»
ریتل جانسون و همکارش، جان استار، استاد دانشگاه هاروارد همچنین دریافتند که حل یک مسئله از روش‌های مختلف، کارآمدتر از حل چندین مسئله از یک روش یگانه است. جان استار می افزاید: «افزون بر آن، دانش‌آموزان نباید تنها یک روش را برای حل یک مسئله ریاضی بیاموزند، آن ها می‌بایست روش‌های متفاوت را بیاموزند و تشویق شوند که مزایا و معایب آن ها را با یکدیگر مقایسه کنند».
ریتل جانسون اضافه می کند: «در کلاس‌های ریاضی، معمولا معلمان یک روش حل مسئله را برای دانش‌آموزان توضیح می‌دهند و پس از آن، دانش‌آموزان به حل مسائل مشابه می پردازند. متاسفانه دانش‌آموزان مجال مقایسه روش‌های مختلف حل مسئله با یکدیگر را نمی‌یابند و در نتیجه متمایل به آن می‌شوند که مسائل را از روش یگانه حل کنند، بدون آنکه چرایی و چگونگی روش حل را به درستی دریابند».

+ نوشته شده در  سه شنبه نهم تیر 1388ساعت 10:33  توسط خانم صالحی 
 

ها ن ای کوه بلند

ای سرا پا همه پند

                    از تو این تجربه آموخته ام که نلرزد تنم از غرش ارابه زمان وهراسی ندهم راه بدل از طوفان

کاه بودن ننگ است .

                        کوه می باید بود....

مدیر محترم :سر کار خانم حجتی   

  موفقیت در آموزشگاه میسر نمی شود مگر درسایه تلاش های بی پیرایه وخالصانه جنابعالی . لذا به همین مناسبت

اززحمات بی دریغ شما صمیمانه تقدیر وتشکر می گردد.

از طرف صالحی دبیر ریاضی

+ نوشته شده در  یکشنبه ششم اردیبهشت 1388ساعت 10:21  توسط خانم صالحی 

  سال نوری  چيست؟

      ما عددهای کوچک را به خوبی می شناسیم، چون هر روز با آن ها سروکار داریم. مثل۳، ۴۲ ، ۵/۱۳ ، ۱۵۸ و ... این عددها را به راحتی می خوانیم، می نویسیم وبرای  اندازه گیری و شمارش چیزها به کار می بریم. برای این کارنیز واحدهای مختلفی ساخته شده است.مثل: متر، کیلوگرم، ثانیه و... .

 اما وقتی عددهای ما بزرگ تر می شوند واحدهای بزرگ تری برای آن ها به کار می بریم. برای مثال:

به جای این که بگوییم ۶ تا بشقاب، می گوییم ۱دست بشقاب.

 یا به جای این که بگوییم ۱۲ تا پیراهن، می گوییم ۲ جین پیراهن.

 یا به جای این که بگوییم ۵۰۰۰ کیلوگرم، می گوییم ۵ تن.

 یا به جای این که بگوییم ۱۴۰۰۰ متر، می گوییم ۱۴ کیلومتر.

  و . . .

         برای اندازه گیری ابعاد یک کتاب از واحد سانتی متر و برای اندازه گیری ابعاد یک زمین از واحد متر و برای تعیین فاصله ی بین شهرها از واحد کیلومتر استفاده می کنیم. حالا اگر بخواهیم فاصله ی بین کره زمین و دیگر اجرام آسمانی را بیان کنیم آیا واحدهای متر و کیلومتر مناسب هستند؟ می توان گفت زمین ما در جهان هستی مانند یک دانه ی ماسه است در کف اقیانوس واگر ما بخواهیم کیلومتر را برای بیان فاصله ی بین کرات به کار ببریم عدد حاصل بسیار بزرگ خواهد شد که در بیان، نوشتن و محاسبات ما را دچار مشکل خواهد کرد. برای اندازه گیری این مسافت ها، به واحد کاملا متفاوتی نیاز داریم.

       ستاره شناسان که با فاصله های خیلی دور و اعداد زیادی سر و کار دارند، از یک واحد بسیار بزرگ به نام سال نوری استفاده می کنند. مسافتی را که نور در یک سال طی می کند سال نوری می نامیم.

       نور در هر ثانیه تقریباً ۰۰۰/۳۰۰ کیلومتر را طی می کند.اگر بخواهیم بدانیم یک سال نوری چند کیلومتراست، ابتدا با حساب کنیم یک سال چند ثانیه است. هر سال ۳۶۵ روز و هر روز ۲۴ ساعت و هر ساعت ۶۰ دقیقه و هر دقیقه ۶۰ ثانیه است. بنابراین:

                          ثانیه                           ۰۰۰/۵۳۶/۳۱  = ۶۰ * ۶۰ * ۲۴ * ۳۶۵

کیلومتر       ۰۰۰/۰۰۰/۸۰۰/۴۶۰/۹ = ۳۰۰۰۰۰ * ۳۱۵۳۶۰۰۰

پس یک سال نوری برابر۹ بیلیون و۴۶۰ میلیارد و۸۰۰ میلیون کیلومتر است.

       ما منظره کهکشان عظیم و پرستاره‌ای را که درون آن زندگی می‌کنیم، به صورت راه شیری می‌بینیم. در کهکشان راه شیری ، احتمالا صد میلیارد ستاره وجود دارد. ما در میان این کهکشان هستیم و به همین دلیل نمی‌توانیم شکل کلی آن را به آسانی تجسم کنیم. در واقع کهکشان راه شیری، شبیه یک چرخ فلک غول پیکر است و دو بازوی پرستاره دارد، که چندین بار به دور بخش مرکزی پیچیده‌اند. طول کهکشان ما ۱۰۰۰۰۰ سال نوری است. این کهکشان حدود ۱۰ میلیارد سال پیش، از یک ابر عظیم گاز و غبار تشکیل یافت. اگر ستارگان کهکشان را با سرعت سه ستاره در یک ثانیه بشماریم، هزار سال طول می‌کشد.

 

نور با سرعت ۳۰۰ هزار کیلومتر در ثانیه حرکت می‌کند. در این سرعت نور مسافتی برابر با ۱۸ میلیون کیلومتر را دریک دقیقه طی می‌نماید. این مسافت را دقیقه نوری می‌نامیم. وقتی که می‌گوییم یک جرم آسمانی، در فاصله یک دقیقه نوری ما قرار دارد، این بدان معناست که آن جرم در فاصله ۱۸ میلیون کیلومتری زمین واقع شده است. مثلا فاصله خورشید از کره زمین ۸ دقیقه و ۳۰ ثانیه نوری می‌باشد. این عدد نشان می‌دهد که فاصله خورشید از زمین ۱۵۰ میلیون کیلومتر است. فاصله کره ماه از زمین برحسب این واحد۲۵/۱ ثانیه نوری است.

سوال:  آیا می توانید فاصله ی زمین از خورشید و فاصله ی زمین از ماه را بر حسب سال نوری به دست آورید؟

سوال: نزدیک ترین ستاره به زمین، پرکسیما سنتوری است که در فاصله ۲۵/۴ سال نوری از زمین قرار دارد.فاصله ی ما تا این ستاره چند کیلومتر است؟

سوال: فاصله ی یک  ستاره  از زمین ۲۵۰ سال نوری است . اگر یک  فضا پیما بتواند  در هرشبانه ر ز ۱۰۰/۰۰۰کیلومتر حرکت کند پس از چند سال به آن سیاره خواهد رسید؟

از طرف صالحی

+ نوشته شده در  جمعه چهارم اردیبهشت 1388ساعت 0:54  توسط خانم صالحی 

  سال نوری  چيست؟

      ما عددهای کوچک را به خوبی می شناسیم، چون هر روز با آن ها سروکار داریم. مثل۳، ۴۲ ، ۵/۱۳ ، ۱۵۸ و ... این عددها را به راحتی می خوانیم، می نویسیم وبرای  اندازه گیری و شمارش چیزها به کار می بریم. برای این کارنیز واحدهای مختلفی ساخته شده است.مثل: متر، کیلوگرم، ثانیه و... .

 اما وقتی عددهای ما بزرگ تر می شوند واحدهای بزرگ تری برای آن ها به کار می بریم. برای مثال:

به جای این که بگوییم ۶ تا بشقاب، می گوییم ۱دست بشقاب.

 یا به جای این که بگوییم ۱۲ تا پیراهن، می گوییم ۲ جین پیراهن.

 یا به جای این که بگوییم ۵۰۰۰ کیلوگرم، می گوییم ۵ تن.

 یا به جای این که بگوییم ۱۴۰۰۰ متر، می گوییم ۱۴ کیلومتر.

  و . . .

         برای اندازه گیری ابعاد یک کتاب از واحد سانتی متر و برای اندازه گیری ابعاد یک زمین از واحد متر و برای تعیین فاصله ی بین شهرها از واحد کیلومتر استفاده می کنیم. حالا اگر بخواهیم فاصله ی بین کره زمین و دیگر اجرام آسمانی را بیان کنیم آیا واحدهای متر و کیلومتر مناسب هستند؟ می توان گفت زمین ما در جهان هستی مانند یک دانه ی ماسه است در کف اقیانوس واگر ما بخواهیم کیلومتر را برای بیان فاصله ی بین کرات به کار ببریم عدد حاصل بسیار بزرگ خواهد شد که در بیان، نوشتن و محاسبات ما را دچار مشکل خواهد کرد. برای اندازه گیری این مسافت ها، به واحد کاملا متفاوتی نیاز داریم.

       ستاره شناسان که با فاصله های خیلی دور و اعداد زیادی سر و کار دارند، از یک واحد بسیار بزرگ به نام سال نوری استفاده می کنند. مسافتی را که نور در یک سال طی می کند سال نوری می نامیم.

       نور در هر ثانیه تقریباً ۰۰۰/۳۰۰ کیلومتر را طی می کند.اگر بخواهیم بدانیم یک سال نوری چند کیلومتراست، ابتدا با حساب کنیم یک سال چند ثانیه است. هر سال ۳۶۵ روز و هر روز ۲۴ ساعت و هر ساعت ۶۰ دقیقه و هر دقیقه ۶۰ ثانیه است. بنابراین:

                          ثانیه                           ۰۰۰/۵۳۶/۳۱  = ۶۰ * ۶۰ * ۲۴ * ۳۶۵

کیلومتر       ۰۰۰/۰۰۰/۸۰۰/۴۶۰/۹ = ۳۰۰۰۰۰ * ۳۱۵۳۶۰۰۰

پس یک سال نوری برابر۹ بیلیون و۴۶۰ میلیارد و۸۰۰ میلیون کیلومتر است.

       ما منظره کهکشان عظیم و پرستاره‌ای را که درون آن زندگی می‌کنیم، به صورت راه شیری می‌بینیم. در کهکشان راه شیری ، احتمالا صد میلیارد ستاره وجود دارد. ما در میان این کهکشان هستیم و به همین دلیل نمی‌توانیم شکل کلی آن را به آسانی تجسم کنیم. در واقع کهکشان راه شیری، شبیه یک چرخ فلک غول پیکر است و دو بازوی پرستاره دارد، که چندین بار به دور بخش مرکزی پیچیده‌اند. طول کهکشان ما ۱۰۰۰۰۰ سال نوری است. این کهکشان حدود ۱۰ میلیارد سال پیش، از یک ابر عظیم گاز و غبار تشکیل یافت. اگر ستارگان کهکشان را با سرعت سه ستاره در یک ثانیه بشماریم، هزار سال طول می‌کشد.

 

نور با سرعت ۳۰۰ هزار کیلومتر در ثانیه حرکت می‌کند. در این سرعت نور مسافتی برابر با ۱۸ میلیون کیلومتر را دریک دقیقه طی می‌نماید. این مسافت را دقیقه نوری می‌نامیم. وقتی که می‌گوییم یک جرم آسمانی، در فاصله یک دقیقه نوری ما قرار دارد، این بدان معناست که آن جرم در فاصله ۱۸ میلیون کیلومتری زمین واقع شده است. مثلا فاصله خورشید از کره زمین ۸ دقیقه و ۳۰ ثانیه نوری می‌باشد. این عدد نشان می‌دهد که فاصله خورشید از زمین ۱۵۰ میلیون کیلومتر است. فاصله کره ماه از زمین برحسب این واحد۲۵/۱ ثانیه نوری است.

سوال:  آیا می توانید فاصله ی زمین از خورشید و فاصله ی زمین از ماه را بر حسب سال نوری به دست آورید؟

سوال: نزدیک ترین ستاره به زمین، پرکسیما سنتوری است که در فاصله ۲۵/۴ سال نوری از زمین قرار دارد.فاصله ی ما تا این ستاره چند کیلومتر است؟

سوال: فاصله ی یک  ستاره  از زمین ۲۵۰ سال نوری است . اگر یک  فضا پیما بتواند  در هرشبانه ر ز ۱۰۰/۰۰۰کیلومتر حرکت کند پس از چند سال به آن سیاره خواهد رسید؟

از طرف صالحی

+ نوشته شده در  جمعه چهارم اردیبهشت 1388ساعت 0:54  توسط خانم صالحی 

آموزش هندسه با رایانه چه روندی را طی کرده است ؟

 

در مورد استفاده از رايانه در آموزش هندسه به طور کلّي 4 سطح را مي­توان در نظر گرفت.

1.      هندسه ی ترسيمي

در مرحله­ي اول از رايانه­ها براي آموزش هندسه, استفاده­هاي عمومي و معمول صورت مي­پذيرد. براي مثال شکل­هاي هندسي دقيق­تر ترسيم شوند. نرم افزارهاي ويژه اي براي اين منظور طراحي شده اند. هم چنين از نرم افزارهاي مهندسي مي توان در اين زمينه ياري جست. نرم افزار اتوکد از اين جمله است.

2. دستيار آموزشي

مطالب آموزشي به کمک ابزارهاي رايانه ای دسته­بندي شده و با شیوه ی آموزش برنامه­اي به صورت مرحله به مرحله به فراگيران منتقل شوند. در اين مرحله تفاوت عمده­اي بين استفاده از رايانه در هندسه و ساير دروس مشاهده نمي­شد. ارائه محتواي آموزشي توسط مايکروسافت پاورپوينت از اين قبيل است.

3. هندسه ی لوگويي  

لوگو نام يک نرم افزار برنامه نويسي ويژه برای استفاده­های آموزشي طراحي شده است. لوگو  توسط سيمور پاپرت (دانشمند دانشگاه MIT که با پياژه به مطالعات در زمینه ی آموزش مي­پرداخته) طراحي و اجرا شده و به عنوان چهارچوبي براي فهم و درک ترسيم دانشي که درباره­ي رياضيات و حل مسئله است. (کلمنتس و مريتس، 1993؛ ليو & کامينگز، 1997؛ پاپرت، 1980 کلمه لوگو نام لاک پشتي در برنامه است که توسط دستورات خاص کاربر, ترسيمات هندسي را انجام مي­دهد. 

4. هندسه ی پويا

ظهور نرم­افزارهاي هندسه پويا آغاز مرحله تازه­اي براي استفاده از رايانه در آموزش هندسه بود. این نرم افزارها فضای جدیدی را در آموزش ایجاد کردند تا به معلمان کمک کنند, با بهره گیری از این ابزارها بستری فراهم سازند تا مفاهیم به صورت دینامیکی (در حال حرکت) مطرح شده و درک عمیق تری برای دانش آموزان ایجاد کنند. هم اکنون تعداد اين نرم­افزارها به بيش از 40 مورد رسيده است. در فصل­هاي بعدي هندسه ی پويا به طور دقيق­تر معرفي و نرم­افزارها، سايت­ها و محورهاي پژوهشي در اين خصوص تشريح خواهد شد.

 

از طرف صالحی دبیر ریاضی

 

 

+ نوشته شده در  جمعه چهارم اردیبهشت 1388ساعت 0:52  توسط خانم صالحی 

الگوريتم

 

دانشمند ايراني، متولد 780 ميلادي در خوارزم و مؤلف كتاب هاي متعدد در  رياضيات و نجوم است.شهرت علمي خوارزمي مربوط به كارهايي است كه در رياضيات، مخصوصاً در رشته ي جبر انجام داده است به طوري كه هيچ يك از رياضي دانان قرون وسطي مانند وي در ریاضی تاثیر نداشته اند.

عنوان ترجمه ي Algorithmi de numero Indorium اصطلاح الگوريتم (Algorithmus) را كه لاتين شده ي نام خوارزمي است به زبان رياضي افزود. او در كتاب ” حساب الهند“ دستگاه شمارشي هندي را توضيح داده است. اين كتاب يكي از آثاري بود كه آشنايي اروپاي غربي را با دستگاه مكاني اعشاري موجب شد.كتاب ديگري از خوارزمي كه مغرب زمين از طريق ترجمه ي لاتين با آن آشنا شد و متن عربي آن موجود است، كتاب « حساب الجبر و المقابله » مي‌باشد. اين ترجمه‌ها كلمه ي "الجبر" را مترادف با تمام علم «جبر» قرار دادند كه در واقع تا ميانه ي قرن نوزدهم چيزي جز علم معادلات نبود. از افتخارات بزرگ اين دانشمند مسلمان ايراني كه موفق به اندازه‌گيري يك درجه از قوس نصف النهار شد، همين بس كه صفحه ي 379 دايرة المعارف اسلام فقط شرح كارهاي رياضي اوست و فرمول هاي جالبي را تجزيه و تحليل كرده است. خدمت شايان ديگر خوارزمي به جهان علم اين است كه وي حساب هندي را در دنياي متمدن انتشار داد و اروپائيان را با استعمال صفر براي نشان دادن مرتبه ي خالي آشنا ساخت .خوارزمي در ساير رشته هاي علوم و مخصوصاً نجوم هم كارهاي جالب و سودمندي انجام داد ، از جمله دو كتاب در اصطرلاب نوشت. اطلسي از نقشه ي آسمان و زمين تهيه كرد و نقشه هاي جغرافيايي بطلميوس را اصلاح كرد.
از زندگي وي چندان اطلاع قابل اعتمادي در دست نيست. خوارزمي در حدود سال 848 ميلادي درگذشت.

از طرف صالحی دبیر ریاضی

 

 

 

+ نوشته شده در  چهارشنبه دوم اردیبهشت 1388ساعت 0:51  توسط خانم صالحی 

ارشميدس، رياضيدان يوناني، در سده ي سوم پيش از ميلاد در سيراكوز زندگي مي كرد. شهرت او به سبب ابداعاتي همچون اختراع اهرم، اختراع «پيچ ارشميدس» ( كه هنوز هم در مصر براي آبياري مزارع از آن به هنگام بالا كشيدن آب نيل استفاده مي شود)، و نيز كشف قانون هيدروستاتيك است، كه گاه «اصل ارشميدس» ناميده مي شود. او بود كه با بدني برهنه از حمام عمومي به خيابان هاي سيراكوز دويد و فرياد زد: «اوريكا، اوريكا!» يعني «يافتم».

ارشميدس چه يافته بود؟


چه بود كه او را اين قدر به هيجان آورد كه فراموش كرد قبل از دويدن به سوي خانه لباسهايش را بر تن كند؟ براي اينكه به اين پرسش ها پاسخ دهيم بايد بدانيم كه وقتي آن روز ارشميدس پا به خزينه گذاشت فكرش به چه چيزي مشغول بود .

هيرو، پادشاه سيراكوز، از دوستان نزديك يا شايد از خويشاوندان ارشميدس، زرگري را مأمور كرده بود تا برايش تاجي از طلاي خالص بسازد. وقتي تاج تكميل شد و به دست پادشاه رسيد، ترديد داشت كه زرگر تمام طلا را به كاربرده باشد. آيا امكان نداشت كه زرگر به جاي قسمتي از طلايي كه به او داده شده بود، از فلز كم ارزش تري مثل نقره يا مس استفاده كرده، و بقيه ي طلايي را كه مصرف نشده بود براي خود نگه داشته باشد؟

هر كس مي دانست كه چگونه طلا را با نقره و مس مخلوط كرده و در اين مخلوطها، يا آلياژها، حتي وقتي مقادير زيادي از فلزات ديگر استفاده شود، باز هم رنگ خيره كننده ي طلا باقي مي ماند. طلاي خالص را طلاي 24 عيار مي نامند. طلاي 14 عيار از 58% طلا و 42% فلزهاي ديگر تشكيل شده است. اين آلياژ به فراواني در جواهرات استفاده مي شود، و ظاهر آن با طلاي خالص تقريباً هيچ فرقي ندارد.

شاه هيرو، دوست خود ارشميدس را احضار كرد و از اين رياضيدان مشهور خواست تا بفهمد آيا واقعاً تاج از طلاي خالص است و تمام فلز با ارزشي كه پادشاه به زرگر داده در آن به كار رفته است يا نه. در سده ي سوم پيش از ميلاد، شيمي تحليلي به اندازه ي رياضيات پيشرفته نبود و ارشميدس در رياضيات و مهندسي توانايي بسيار داشت.
ارشميدس قبلاً براي محاسبه ي حجم جامدهايي كه شكلي منظم مثل كره يا استوانه داشتند دستورهاي رياضي ابداع كرده بود. او مي دانست كه اگر بتواند حجم تاج هيرو را تعيين كند، خواهد فهميد كه آيا تاج از طلاي خالص درست شده است يا از مخلوطي از طلا با فلزات ديگر.

وقتي پا به خزينه گذاشت و ديد كه آب از آن سر ريز كرد، متوجه شد كه حجم آبي كه بيرون ريخته است دقيقاً با حجم قسمتي از بدن او كه وارد آب شده برابري مي كند. اكنون مي دانست كه چگونه بايد حجم هر جسم جامد نامنظمي را محاسبه كند، چه پاي خودش باشد و چه تاج پادشاه. اگر او تاج را در ظرفي پر از آب قرار مي داد، مي توانست حجم آبي را كه سرريز مي كرد اندازه گيري كند، و اين مقدار با حجم تاج برابر بود.

فرض كنيد هيرو به زرگر، مكعبي از طلاي خالص داده بود كه دقيقاً 2 كيلوگرم وزن داشت. ابعاد چنين مكعبي 7/4 سانتيمتر، و حجم مكعب 104 سانتيمتر مكعب مي شد. اگر زرگر تاج را با تمام اين طلا درست كرده بود و از هيچ فلز ديگري استفاده نكرده بود، وزن تاج 2 كيلوگرم مي شد، گرچه شكل آن با مكعب اوليه فرق مي كرد، اما حجم آن همان 104 سانتيمتر مكعب باقي مي ماند. ولي اگر زرگر فقط از نصف طلا استفاده و يك كيلوگرم باقيمانده را با وزني برابر مثلاً نقره جايگزين كرده بود، وزن آلياژ به كار رفته در تاج همان 2 كيلوگرم مي شد، اما حجم آن تفاوت مي كرد.

اگر مي شد به نحوي حجم تاج را محاسبه كرد، معلوم مي شد كه بيشتر از 104 سانتيمتر مكعب وزن دارد، چون چگالي نقره فقط در حدود نصف چگالي طلاست. چگالي هر ماده عبارت است از وزن واحد حجم آن. چگالي طلا بيش از چگالي ديگر فلزات رايج است؛ چگالي آن 3/19 گرم بر سانتيمتر مكعب، چگالي نقره 5/10 گرم بر سانتيمتر مكعب، و چگالي مس از آن هم كمتر، يعني 9/8 گرم بر سانتيمتر مكعب است. حجم يك تاج 2 كيلوگرمي كه از 50% طلا و 50% نقره درست شده باشد، 147 سانتيمتر مكعب خواهد بود.

وقتي ارشميدس اين كشف تصادفي را در حمام عمومي كرد، ديگر اندازه گيري حجم تاج نو هيرو دشوار نبود. كافي بود آن را در آب بگذارد و حجم آب جا به جا شده را اندازه گيري كند. هنگامي كه پادشاه دريافت حجم تاجش بسيار بيشتر از تاجي است كه با طلاي خالص ساخته شده، با اعدام زرگر خطاكار حقش را كف دستش گذاشت. تصادفي كه منجر به اكتشاف پر بركت ارشميدس شد (بخت ياري!) زياد هم براي زرگر تبرك نداشت.

بدين ترتيب كشف راهي براي اندازه گيري حجم هر جسم جامد، باعث شد ارشميدس آن قدر، هيجان زده شود كه وقتي از حمام بيرون مي دود فراموش كند كه لباسهايش را جا گذاشته است.

از طرف صالحی
+ نوشته شده در  سه شنبه یکم اردیبهشت 1388ساعت 0:53  توسط خانم صالحی 

حکایت شطرنج

 

طبق افسانه ای پادشاه هند به بازی شطرنج بسیار علاقه مند بوده و لذا چند سرباز  خود را مامور کرده تا مخترع شطرنج را بیابند.

ماموران شخص مورد نظر را پیدا کرده و نزد پادشاه بردند . پادشاه که از دیدن مخترع بازی محبوبش خوشنود شده ازاو می خواهد که به پاس قدردانی از پادشاه هدیه ای درخواست کند . وچون مخترع شخص فقیری بوده لذا از پادشاه میخواهد که در همان صفحه شطرنج در خانه اول ,یکدانه گندم و در خانه دوم ,دو دانه و در خانه سوم ,چهار دانه و به همین ترتیب در هر خانه دو برابر خانه قبلی گندم بگذارد .  پادشاه که انتظار گفتن کیسه های طلا و نقره را داشت با تعجب به او گفت فکر نمی کنی که این خواسته بسیار اندک است . مخترع که مردی ریاضی دان بود گفت اگر بتوانید این خواسته را پاسخ گویید از کیسه های طلا و نقره هم برایم با ارزشتر است . می دانید که صفحه شطرنج 64 خانه دارد پس فکر می کنید خواسته مخترع چند گندم باشد ؟ 

 

9223372036854775808    

        این عدد تعداد گندمهای خانه اخر است . فکر می کنید چند تن شود ؟

راستی تا چه مرتبه ای می توانید اعداد را نامگذاری کنید.؟      توجه کنید :

 

( یکان  و  هزارها  و  میلیون ها   و   میلیاردها  و  ترلیون ها    و  کاترلیونها   و کنتی لیونها   و  سیکس تلیون ها   )

 

پس عدد بالا را بخوانید   !

از طرف صالحی دبیر ریاضی

+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و چهارم فروردین 1388ساعت 0:50  توسط خانم صالحی 


 


 

مهندسان هخامنشی راز استفاده از عدد پی ( ۳.۱۴) را دو هزار و 500 سال پیش کشف کرده بودند. آنها

 در ساخت سازه های سنگی و ستون های مجموعه تخت جمشید که دارای اشکال مخروطی است، از

این عدد استفاده می کردند.عدد پی( ۳.۱۴)در علم ریاضیات از مجموعه اعداد طبیعی محسوب می شود.

 این عدد از تقسیم محیط دایره بر قطر آن به دست می آید. کشف عدد پی جزو مهمترین کشفیات در

ریاضیات است. کارشناسان ریاضی هنوز نتوانسته اند زمان مشخصی برای شروع استفاده از این عدد

 پیش بینی کنند. عده زیادی، مصریان و برخی دیگر، یونانیان باستان را کاشفان این عدد می دانستند اما

بررسی های جدید نشان می دهد هخامنشیان هم با این عدد آشنا بودند. «عبدالعظیم شاه کرمی»

 متخصص سازه و ژئوفیزیک و مسئول بررسی های مهندسی در مجموعه تخت جمشید در این باره،‌

 گفت: «بررسی های کارشناسی که روی سازه های تخت جمشید به ویژه روی ستون های تخت

 جمشید و اشکال مخروطی انجام گرفته؛ نشان می دهد که هخامنشیان دو هزار و 500 سال پیش از

 دانشمندان ریاضی دان استفاده می کردند که به خوبی با ریاضیات محض و مهندسی آشنا بودند. آنان

برای ساخت حجم های مخروطی راز عدد پی را شناسایی کرده بودند.» دقت و ظرافت در ساخت ستون

های دایره ای تخت جمشیدنشان می دهد که مهندسان این سازه عدد پی را تا چندین رقم اعشار

 محاسبه کرده بودند. شاه کرمی در این باره گفت: «مهندسان هخامنشی ابتدا مقاطع دایره ای را به

چندین بخش مساوی تقسیم می کردند. سپس در داخل هر قسمت تقسیم شده، هلالی معکوس را

 رسم می کردند. این کار آنها را قادر می ساخت که مقاطع بسیار دقیق ستون های دایره ای را به

 دست بیاورند. محاسبات اخیر، مهندسان سازه تخت جمشید را در محاسبه ارتفاع ستون ها، نحوه

 ساخت آنها،‌ فشاری که باید ستون ها تحمل کنند و توزیع تنش در مقاطع ستون ها یاری می کرد. این

مهندسان برای به دست آوردن مقاطع دقیق ستون ها مجبور بودند عدد پی را تا چند رقم اعشار

محاسبه کنند.»هم اکنون دانشمندان در بزرگ ترین مراکز علمی و مهندسی جهان چون «ناسا» برای

 ساخت فضاپیماها و استفاده از اشکال مخروطی توانسته اند عدد پی را تا چند صد رقم اعشار حساب

 کنند. بر اساس متون تاریخ و ریاضیات نخستین کسی که توانست به طور دقیق عدد پی را محاسبه کند،

 «غیاث الدین محمد کاشانی» بود. این دانشمند اسلامی عدد پی را تا چند رقم اعشاری محاسبه کرد.

پس از او دانشمندانی چون پاسکال به محاسبه دقیق تر این عدد پرداختند. هم اکنون دانشمندان با

استفاده از رایانه های بسیار پیشرفته به محاسبه این عدد می پردازند. شاه کرمی با اشاره به این

 موضوع که در بخش های مختلف سازه تخت جمشید، مقاطع مخروطی شامل دایره، بیضی، و سهمی

 دیده می شود، گفت: «به دست آوردن مساحت، محیط و ساخت سازه هایی با این اشکال هندسی

 بدون شناسایی راز عدد پی و طرز استفاده از آن غیرممکن است.» داریوش هخامنشی بنیان گذار تخت

 جمشید در سال 521 پیش از میلاددستور ساخت تخت جمشید را می دهد و تا سال 486 بسیاری از

 بناهای تخت جمشید را طرح ریزی یا بنیان گذاری می کند. این مجموعه باستانی شامل حصارها، کاخ

ها،‌ بخشهای خدماتی و مسکونی، نظام های مختلف آبرسانی و بخش های مختلف دیگری است.

مجموعه تخت جمشید مهمترین پایتخت مقاومت هخامنشی در استان فارس و در نزدیکی شهر شیراز

جای گرفته است.

ازطرف صالحی دبیر ریاضی

 

 

+ نوشته شده در  جمعه بیست و یکم فروردین 1388ساعت 0:48  توسط خانم صالحی 

تبریک سال جدید

 

 

اي بلبل خوشنوا فغان کن

عيد است نواي عاشقان کن

چون سبزه ز خاک سر برآورد

ترک دل و برگ بوستان کن

بالشت ز سنبل و سمن ساز

وز برگ بنفشه سايبان کن

چون لاله ز سر کله بينداز

سرخوش شو و دست در ميان کن

بردار سفينهي غزل را

وز هر ورقي گلي نشان کن

صد گوهر معني ار تواني

در گوش حريف نکتهدان کن

وان دم که رسي به شعر عطار

در مجلس عاشقان روان کن

ما صوفي صفهي صفاييم

بي خود ز خوديم و از خداييم

از طرف صالحی دبیر ریاضی

+ نوشته شده در  چهارشنبه نوزدهم فروردین 1388ساعت 23:27  توسط خانم صالحی 

تعيين فاصله تا افق

 

از ساحل به طرف دريا نگاه كنيد به طوري كه چيزي مانع ديد شما نشود.تا افق ، شما آب مي بينيد ، آب و باز هم آب.اما افق چقدر دور است؟ممكن است بي نهايت دور به نظر برسد ولي يك محاسبه ي ساده چيز ديگري را نشان مي دهد.
وضعيت در شكل زير نشان داده شده است .فرض كنيد شما در نقطه ي A در كنار ساحل ايستاده ايد. چشم هاي شما در نقطه ي O كمي بالاي سطح زمين قرار دارند . به نظر مي رسد كه افق در H است كه OH بر سطح كروي زمين مماس است .

مثلث قائم الزاويه ي HOM را (كه در آن M مركز كره ي زمين است) در نظر مي گيريم .پس مي توان OH=a را به كمك قضيه ي فيثاغورث محاسبه كرد . (شعاع كره ي زمين r و اندازه ي قد شما h معلومند.)

=

همان طور كه مي دانيم r  تقريبا" 6367 كيلو متر است پس براي شخصي با قد يك متر و 80 سانتي متر، نتيجه مي شود كه a حدود 4788 متر يعني نزديك 5 كيلو متر است.

منبع : مجله ي گنجينه شماره ي 22


از طرف صالحی دبیر ریاضی

+ نوشته شده در  جمعه چهاردهم فروردین 1388ساعت 0:42  توسط خانم صالحی 
     

با آروزی12 ماه شادی 52 هفته خنده 365 روز سلامتی 8760 ساعت محبت 525600 دقیقه برکت 3153000 ثانیه دوستی  نوروزرا

              به شما  تبریک می گویم .

            دانش آموز عزیزجواب هر سوال رابا ذکر نام ونام خانوادگی شماره کلاس درقسمت نظر ثبت نمایید.

1 .با فرا رسیدن فصل بهاردسته ای کبوتردرحال کوچ کردن بودند که کبوتری به آنهارسیدوپرسید شما چندکبوتر هستیدکه آنها دسته جمعی در جوابش آواز سردادندکه:ما وما  

ونصفه ای ازماو نیمی از نصفه ما گرتو هم با ماشوی جملگی صد می شویم .به نظر شما آنها چند تا بودند؟

2.یک سال شمسی دقیقا چند ثانیه می باشد؟

+ نوشته شده در  جمعه سی ام اسفند 1387ساعت 0:8  توسط خانم صالحی 

 

 

 

به پسرم درس بدهيد
او بايد بداند كه همه مردم عادل و همه آن ها صادق نيستند ،

اما به پسرم بياموزيد،كه به ازاي هر شياد، انسان صديقي هم وجود دارد .

به او بگوييد ،به ازاي هر سياستمدار خودخواه ، رهبر جوانمردي هم يافت مي شود .

به او بياموزيد ،كه در ازاي هر دشمن ، دوستي هم هست . مي دانم كه وقت مي گيرد ،

اما به او بياموزيد،

 اگر با كار و زحمت خويش ، يك دلار كاسبي كند بهتر از آن است كه جايي روي زمين پنج دلار بيابد.

به او بياموزيد،كه از باختن پند بگيرد . از پيروز شدن لذت ببرد . او را از غبطه خوردن بر حذر داريد .

به او نقش و تاثير مهم خنديدن را يادآور شويد .

اگر مي توانيد، به او نقش موثر كتاب در زندگي را آموزش دهيد .

به او بگوييد، تعمق كند ، به پرندگان در حال پرواز در دل آسمان دقيق شود .

به گل هاي درون باغچه و زنبورها كه در هوا پرواز مي كنند ، دقيق شود .
به پسرم بياموزيد كه در مدرسه بهتر اين است كه مردود شود اما با تقلب به قبولي نرسد.

به پسرم ياد بدهيد، با ملايم ها ، ملايم و با گردن كش ها ، گردن كش باشد .

به او بگوييد،به عقايدش ايمان داشته باشد حتي اگر همه بر خلاف او حرف بزنند .
به پسرم ياد بدهيد،  كه همه حرف ها را بشنود و سخني را كه به نظرش درست مي رسد انتخاب كند .

ارزش هاي زندگي را به پسرم آموزش دهيد .

اگر مي توانيد به پسرم ياد بدهيد كه در اوج اندوه تبسم كند . به او بياموزيد كه از اشك ريختن خجالت نكشد .

به او بياموزيد كه مي تواند براي فكر و شعورش مبلغي تعيين كند ، اما قيمت گذاري براي دل بي معناست .
به او بگوييد،  كه تسليم هياهو نشود و اگر خود را بر حق مي داند پاي سخنش بايستد و با تمام قوا بجنگد .
در كار تدريس به پسرم ملايمت به خرج دهيد،  اما از او يك نازپرورده نسازيد . بگذاريد كه او شجاع باشد،به او بياموزيد كه به مردم اعتقاد داشته باشد توقع زيادي است اما ببينيد كه چه مي توانيد بكنيد ، پسرم كودك كم سال بسيار خوبي است.شما چطور فکر میکنید؟ آیا ما توانسته ایم معلمان شایسته ای باشیم؟ آیا آنچه که یک دانش آموز باید بداند به او آموخته ایم؟وظیفه ما در اینجا چیست؟از نظرانتان ما را بی بهره نگذارید.

 از طرف صالحی دبیر ریاضی

 

+ نوشته شده در  جمعه نهم اسفند 1387ساعت 20:2  توسط خانم صالحی 
 

خود شناسی از طریق شکلهای هندسی

    مربع: ا فرادی که شکل مربع راانتخاب می کنند کسانی هستندکه در محیط پایداربیشترین احساس آرامش رادارندومسیر کارهایشان کاملا واضح است.چنین افرادی محافظه کارندودوست دارند همه چیزمرتب باشد.وظیفه شناس هستندواگرکاری رابه آنهامحول کنید آنقدرروی آنوقت میگذارند تاتمام شود.

   مستطیل : اصولگرایی مشخصه بارزاین افراداست.آنها نیزنظم وترتیب رادوست دارندولی آن رابیشتردرسازماندهی های دقیق اجرا می کنند.این امرسبب می شودکه راههای مناسبی راانتخاب کنند.اگر وظیفه ای رابه این اشخاص محول کنیدابتدا آن رابخوبی سازمان می دهندتااطمینان یابندبه طوراصولی اجرا می شود.

مثلث:این اشخاص هدف گراهستند.آنها ازبرنامه ریزی قبل از کارلذت می برندوبه طرح موضوعات وبرنامه های بزرگ بلند مدت تمایل نشان می دهند اماممکن است جزئیات رافراموش کنند.اگر کاری رابه آنها محول کنید ابتداهدفی رابرای آن تعیین

وسپس بابرنامه ریزی کارراآغاز می کنند.

      دایره: چنین افرادی اجتماعی خوش صحبت هستند.هیچ لحن خشنی ندارندواموررابه وسیله صحبت کردن درباره آنها

تحت کنترل خوددر می آورند.ارتباطاتاولین اولویت آنها درزندگی است.مطمئن باشیداگروظیفه ای به آنها محول کردیدآنقدر

درباره آن صحبت می کنندتا هماهنگی لازم ایجاد شود.

ازطرف صالحی دبیر ریاضی راهنمایی فارابی

+ نوشته شده در  پنجشنبه یکم اسفند 1387ساعت 18:39  توسط خانم صالحی 
 

خود شناسی از طریق شکلهای هندسی

    مربع: ا فرادی که شکل مربع راانتخاب می کنند کسانی هستندکه در محیط پایداربیشترین احساس آرامش رادارندومسیر کارهایشان کاملا واضح است.چنین افرادی محافظه کارندودوست دارند همه چیزمرتب باشد.وظیفه شناس هستندواگرکاری رابه آنهامحول کنید آنقدرروی آنوقت میگذارند تاتمام شود.

   مستطیل : اصولگرایی مشخصه بارزاین افراداست.آنها نیزنظم وترتیب رادوست دارندولی آن رابیشتردرسازماندهی های دقیق اجرا می کنند.این امرسبب می شودکه راههای مناسبی راانتخاب کنند.اگر وظیفه ای رابه این اشخاص محول کنیدابتدا آن رابخوبی سازمان می دهندتااطمینان یابندبه طوراصولی اجرا می شود.

مثلث:این اشخاص هدف گراهستند.آنها ازبرنامه ریزی قبل از کارلذت می برندوبه طرح موضوعات وبرنامه های بزرگ بلند مدت تمایل نشان می دهند اماممکن است جزئیات رافراموش کنند.اگر کاری رابه آنها محول کنید ابتداهدفی رابرای آن تعیین

وسپس بابرنامه ریزی کارراآغاز می کنند.

      دایره: چنین افرادی اجتماعی خوش صحبت هستند.هیچ لحن خشنی ندارندواموررابه وسیله صحبت کردن درباره آنها

تحت کنترل خوددر می آورند.ارتباطاتاولین اولویت آنها درزندگی است.مطمئن باشیداگروظیفه ای به آنها محول کردیدآنقدر

درباره آن صحبت می کنندتا هماهنگی لازم ایجاد شود.

ازطرف صالحی دبیر ریاضی راهنمایی فارابی

+ نوشته شده در  پنجشنبه یکم اسفند 1387ساعت 18:39  توسط خانم صالحی 
 

     آیا می دانیدگوگل به چه معنی است؟گوگل ازکلمه گوگل .هم اسم مستعار یک عدد است که توسط 

میلتون سیروتا نامگذاری شده است.عدد مذکور ده به توان صد است .انتخاب گوگل جنبه شعاریدارد.به

این مفهوم که گوگل قصد داردتا سرویسها وخدمات واخداف خود رابه تمام جهان گسترش دهد.

                                         از طرف صالحی دبیر ریاضی

+ نوشته شده در  چهارشنبه شانزدهم بهمن 1387ساعت 14:53  توسط خانم صالحی 
 

 

               با سلامدهه مبارک فجر رابه کلیه همکاران گرامی ودانش  آموزان عزیزبالاخص بسیجیان

مدرسه تبریک عرض می نمایم.وبه همین مناسبت مسابقه ای تدارککه ضمن شرکت درآن وارائه

 کاملترین جواب صحیح ازجوایزارزنده آن نیز برخوردارشوید.

سوال مسابقه:عدد10(ده) درقرآن کریم چند مرتبه تکرار شده  است؟ با ذکر سوره وشماره آیه.

جواب ها راتا پایان 24 /11/87 به دفتر آموزشگاه تحویل نمایید.

              با تشکر

                                                             از طرف صالحی دبیر ریاضی
+ نوشته شده در  پنجشنبه دهم بهمن 1387ساعت 13:47  توسط خانم صالحی 

شگفتي اعداد در قرآن

       اصل معجزه قرآن ،معجزه کلامي آن است و در تمامي اعصار منجمله عصر تکنولوژي نيز همتايي ندارد ولي  دانستن مطلب ذيل نيز خالي از لطف نيست.

1. يک: «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» (اخلاص / 1) بگو: اوست خداي يگانه.
2. دو: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا شَهادَةُ بَيْنِکُمْ إِذا حَضَرَ أَحَدَکُمُ الْمَوْتُ حِينَ الْوَصِيَّةِ اثْنانِ ذَوا عَدْلٍ مِنْکُمْ ...» (مائده / 106) اي کساني که ايمان آورده‌ايد هنگامي که مرگ يکي از شما فرا رسد، در موقع وصيت از ميان شما، دو نفر عادل را به شهادت بطلبد.
3. سه: « لَقَدْ کَفَرَ الَّذِينَ قالُوا إِنَّ اللَّهَ ثالِثُ ثَلاثَةٍ » (مائده / 73) آنها که گفتند: خداوند، يکي از سه خداست به يقين کافر شدند.
4. چهار: « وَ مِنْهُمْ مَنْ يَمْشِي عَلي أَرْبَعٍ » (نور / 45) وگروهي(از جنبندگان) بر چهار پا راه مي روند .
5. پنج: « وَ يَقُولُونَ خَمْسَةٌ » (کهف / 22) وگروهي مي گويند: پنج نفر بودند.
6. شش: «اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ...» (اعراف / 54) خداوندي است که آسمانها و زمين را در شش روز آفريد.
7. هفت: «ِ کَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنابِلَ » (بقره / 261) همانند بذري هستند که هفت خوشه بروياند.
8. هشت:« وَ أَنْزَلَ لَکُمْ مِنَ الْأَنْعامِ ثَمانِيَةَ أَزْواجٍ» (زمر / 6) وبراي شما هشت زوج از چهارپايان ايجاد کرد.
9. نه:« کانَ فِي الْمَدِينَةِ تِسْعَةُ رَهْطٍ» (نمل / 48) و در ان شهر، نه گروهک بودند.
10. ده: «فَکَفَّارَتُهُ إِطْعامُ عَشَرَةِ مَساکِينَ» (مائده / 89) کفاره اين گونه قسمها،اطعام ده نفر مستمند است.
11. يازده:« إِنِّي رَأَيْتُ أَحَدَ عَشَرَ کَوْکَباً » (يوسف / 4) من در خواب ديدم يازده ستاره را.
12. دوازده:« إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللَّهِ اثْنا عَشَرَ شَهْراً» (توبه / 36) تعداد ماه ها نزد خداوند دوازده ماه است.
13. نوزده:« عَلَيْها تِسْعَةَ عَشَرَ » (مدثر / 30) نوزده نفر(از فرشتگان عذاب) بر آن گمارده شده اند.
14. بيست:« إِنْ يَکُنْ مِنْکُمْ عِشْرُونَ ...» (انفال / 65) هر گاه بيست نفر با استقامت از شما باشند...
15. سي: « وَ واعَدْنا مُوسي ثَلاثِينَ لَيْلَةً » (اعراف / 142) و ما با موسي، سي شب وعده گذاشتيم.
16. چهل:« فَتَمَّ مِيقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً » (اعراف / 142) به اين ترتيب ميعاد پروردگارش(با موسي)، چل شب تمام شد.
17. پنجاه:« إِلاَّ خَمْسِينَ عاماً» (عنکبوت / 14) مگر پنجاه سال.
18. شصت:« فَمَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَإِطْعامُ سِتِّينَ مِسْکِيناً » (مجادله / 4) وکسي که استطاعت ندارد، شصت مسکين را اطعام کند.
19. هفتاد:« وَ اخْتارَ مُوسي قَوْمَهُ سَبْعِينَ رَجُلاً لِمِيقاتِنا» (اعراف / 155) موسي از قوم خود، هفتاد تن از مردان را براي ميعادگاه ما برگزيد.
20. نود و نه:« إِنَّ هذا أَخِي لَهُ تِسْعٌ وَ تِسْعُونَ نَعْجَةً» (ص / 23) اين برادر من است، و او نودو نه ميش دارد.
21. صد:« فِي کُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ » (بقره / 261) در هر خوشه، يکصد دانه باشد.
22. دويست:« يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ » (انفال / 66) بر دويست نفر پيروز مي شوند.
23. سيصد:« وَ لَبِثُوا فِي کَهْفِهِمْ ثَلاثَ مِائَةٍ سِنِينَ » (کهف / 25) آنها در غارشان سيصد سال درنگ کردند.
24. نهصد و پنجاه:« فَلَبِثَ فِيهِمْ أَلْفَ سَنَةٍ إِلاَّ خَمْسِينَ عاماً » (عنکبوت / 14) ( و نوح) در ميان آنان نهصد و پنجاه سال درنگ کرد.
25. هزار:« لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ » (قدر / 3) شب قدر بهتر از هزار ماه است.
26. دو هزار:« يَغْلِبُوا أَلْفَيْنِ بِإِذْنِ اللَّهِ » (انفال / 66) بر دو هزار نفر به فرمان خدا غلبه خواهند کرد.
27. هزارها:« وَ هُمْ أُلُوفٌ » (بقره / 243) و آنان هزارها نفر بودند.
28. پنجهزار:« هذا يُمْدِدْکُمْ رَبُّکُمْ بِخَمْسَةِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِکَةِ مُسَوِّمِينَ » (ال عمران / 125) خداوند شما را به پنج هزار نفر از فرشتگان، که نشانه هايي با خود دارند، مدد خواهد کرد.
29. پنجاه هزار:« فِي يَوْمٍ کانَ مِقْدارُهُ خَمسينَ أَلْفَ سَنَةٍ » (معارج / 4) در آن روزي که مقدارش پنجاه هزار سال است.
30. صد هزار:« وَ أَرْسَلْناهُ إِلي مِائَةِ أَلْفٍ أَوْ يَزِيدُونَ » (صافات / 147) و او را(يونس) به سوي جمعيت يکصد هزار نفري-يا بيشتر- فرستاديم.
31. سه هزار: «أَ لَنْ يَکْفِيَکُمْ أَنْ يُمِدَّکُمْ رَبُّکُمْ بِثَلاثَةِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِکَةِ مُنْزَلِينَ» (آيه 124 سوره آل عمران) آيا خداوند که شما مدد نفرمود که سه هزار فرشته بياري شما فرستاد؟
اعداد کسري
32 ـ يک سوم: «فَإِنْ کانُوا أَکْثَرَ مِنْ ذلِکَ فَهُمْ شُرَکاءُ فِي الثُّلُثِ»(نساء 12) و اگر بيش از يک نفر باشند همه آنها ثلث ‌ترکه را به ارث مي‌برند.
33ـ دو سوم: «فَلَهُمَا الثُّلُثانِ مِمَّا تَرَکَ» (نساء، 176) آنها دو ثلث (دو سوم) ترکه ارث مي‌برند.
34ـ يک چهارم: «فَإِنْ کانَ لَهُنَّ وَلَدٌ فَلَکُمُ الرُّبُعُ مِمَّا تَرَکْنَ» (نساء، 12)، و براي آنها فرزند باشد ربع خواهد بود.
35ـ يک پنجم: «وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ» (انفال، 41) و اي مؤمنان بدانيد که هر چه به شما غنيمت رسد خمس آن مخصوص خدا و رسول خدا است.
36. يک هشتم: «فَإِنْ کانَ لَکُمْ وَلَدٌ فَلَهُنَّ الُّثمُنُ مِمَّا تَرَکْتُمْ» (نساء، 12) و چنانچه فرزند داشته باشيد يک هشتم خواهد بود.
37. يک دهم: «وَ کَذَّبَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ ما بَلَغُوا مِعْشارَ ما آتَيْناهُمْ» (سباء، 45) و کفار پيش از اينان هم پيغمبرانشان را تکذيب کردند و اين کافران امت تو يک دهم آن گذشتگان نرسيدند.

از طرف صالحی دبیر ریاضی

+ نوشته شده در  پنجشنبه دهم بهمن 1387ساعت 5:19  توسط خانم صالحی 

رازعددچهل در قرآن

     پرسش: دليل تأكيد قرآن بر پاره اي از اعداد مانند عدد چهل چيست؟
پاسخ: پاره اي از اعداد، در عالم طبيعت، فرهنگ اقوام و اديان مختلف و نيز متون ديني اسلامي و غيراسلامي از اهميت خاصي برخوردارند به گونه اي كه بعضي عقايد، سنن و آداب بر محور آنها چرخيده و همواره مورد توجه بوده اند. اين اعداد كه عمدتاً راز و فلسفه اهميت آن ها در پرده ابهام است را مي توان اعداد اسرارآميز ناميد كه مفسران، مورخان و اديبان هر يك به ذوق خود تفسيري ازآن ها ارائه داده اند كه به يقين هيچ كدام از اين نظرات رانمي توان علت قطعي كاربرد آن عدد به شمار آورد. ازجمله اين اعداد كه در قرآن ومتون ديني به وفور يافت مي شود اعداد چهل، هفت و هفتاد است كه هر يك پژوهشي جداگانه را مي طلبند و ما اكنون به بررسي كاربرد و اسرار عدد چهل در حوزه قرآن وحديث مي پردازيم.
    در قرآن كريم واژه «اربعين» به معناي «چهل» در چهار آيه و مرتبط با سه موضوع ديده مي شود. در سوره احقاف از كمال رشد انسان وچهل سالگي وي ياد مي كند كه مفسران راز تأكيد بر اين سن را ويژگي خاص اين دوره سني مي دانند واين دوره ازعمل آدمي را دوران كمال عقلاني، پختگي شخصيتي انسان، تمام شدن حجت خداوند بر انسان و قوي شدن صفات اخلاقي در درون وي مي دانند. كه اين ويژه گي ها از روايات متعددي كه از معصومين(ع) رسيده نيز به دست مي آيد به عنوان مثال در حديثي آمده است: كساني كه به چهل سالگي مي رسند وتوبه نمي كنند شيطان دستي به صورت آنها كشيده مي گويد: پدرم فداي رويي كه رستگار نمي شود.
     در روايتي ديگر مي خوانيم: هنگامي كه بنده به سن 40سالگي مي رسد خداوند به دوفرشته مراقب او مي گويد: از اين پس بر اوسخت بگيريد و همه كارهاي كوچك و بزرگ و زياد وكم او را ثبت كنيد.
روايات فوق و ديگر روايات مشابه همه حكايتگر اهميت خاص چهل سالگي و نقش اين دوره از عمر انسان در تكميل شخصيت وي دارد به گونه اي كه پس از آن امكان تحول دروني او بسيار سخت مي گردد.
در كاربردهاي ديگر عدد چهل در قرآن، ازچهل سال ممنوعيت ورود بني اسرائيل به سرزمين مقدس و چهل سال سرگرداني آنان در بيابان و نيز ميقات چهل شبه حضرت موسي(ع) سخن به ميان آمده است.
به عقيده مفسران چهل سال سرگرداني بني اسرائيل زمان لازمي براي انقطاع نسل نافرماني بني اسرائيل بود كه به اخلاق فاسد خو گرفته بودند. و زمان لازمي بود كه بني اسرائيل از ناداني خود در مخالفت با حضرت موسي(ع) دست بردارند.
     راز ميقات چهل شبه موسي(ع) نيز هر چند روشن نيست اما وجود اين روايت از رسول خدا(ص) كه فرمود: «هركس چهل روز اعمال خود را براي خدا خالص گرداند چشمه هاي حكمت از قلبش بر زبانش جاري مي شود.» باعث شده دانشمندان مسلمان به ويژه آنانكه داراي مشرب عرفاني هستند به عدد 40 در زمينه خودسازي با ديده اهميت بنگرند، وبراي اين عدد در فعليت يافتن استعدادهاي انسان وكامل شدن ملكات اخلاقي و پيمودن درجات معرفت تأثيري ويژه قايل شوند هر چند به قول مرحوم صدرالمتألهين شيرازي فقط پيامبران واولياي الهي از راز تعيين عدد چهل باخبرند.

|

 از طرف: صالحی دبیر ریاضی

 

+ نوشته شده در  چهارشنبه نهم بهمن 1387ساعت 22:15  توسط خانم صالحی